Träna i Sälen

Träna i Sälen är en blogg om träning och psykiskhälsa. Från början hade denna blogg en annan inriktning. På min träning, mitt arbete inom träning och hälsa och familjelivet med man och två barn i vackra Sälen. Men för 4 år sedan fick jag utmattningssyndrom blev sjukskriven och jag skrev inte så mycket här längre. Senare kom också diagnoserna bipolär typ 2 och fibromyalgi. När jag blev sjukskriven läste jag mycket andras bloggar och inlägg, för att förstå mig själv bättre och i ett försök att inte känna mig så ensam i alla diffusa symptom. Det gav mig så mycket och har varit så viktigt. Därför har jag börjat skriva om min egna psykiska ohälsa och min återhämtning med träningen i fokus som ett viktigt verktyg. Men jag vill också starkt understryka att mår man dåligt är vilan fortfarande basen i återhämtningen. Den här sidan är för dig som förhoppningsvis kan känna igen sig och få lite inspiration men även för min egen skull då jag märker att jag mår bra av att skriva av mig. Jag vill också att du ska känna att du inte är ensam. Träning är medicin! För mig, enligt forskning och för många andra. Den ersätter inte helt , men jag är övertygad om att jag mått sämre utan den. För det mesta tränar jag på Fjällboxen. Ett träningscenter helt byggt i trä, beläget på vår tomt, med utsikt över Sälenfjällen. Många av bilderna är tagna där.

En vardag med utmattningssyndrom

Kategori: Sälen, Utmattningssyndrom

I går hade jag en tidig LÄKARTID i Mora. Det är ca 10mil 🚘 dit och det var halt. När jag bara har 1 mil kvar stannade jag till vid vägkanten och bilen glider ner i DIKET🤭.  Det här kommer kosta kände jag då! Inte i pengar, utan i ork! Måste boka ny läkartid göra en extra resa. Jag satt och räknade i huvudet hur mycket extra vila jag kommer behöva efter detta äventyr och hur jag ska lägga upp nästkommande vecka om jag ska behöva åka hela den långa vägen, en gång till. MEN då stannar VARDAGsHJÄLTE sin bil. Han drar upp mig från diket på 2min. Jag blev bara 10min sen! Han sparade mig inte bara bärgningen på 1200kr. Utan minst lika mkt på mitt "orkkonto" 


(null)




Under några år har jag haft lyxen att ha en och samma LÄKARE. Tyvärr har han slutat och jag var väldigt nervös när jag klev in på psykiatrin över att träffa någon ny. 

Syftet med besöket var att få sjukintyg  på fortsatt sjukskrivning och en uppdatering om hur min arbetsträning går. 

Min läkare var bara där tillfälligt, men han lovade kolla upp möjligheten att få komma till en och samma i fortsättningen. Jag nämnde lite om patientsäkerhet. Och hann höll med om att även från läkarens sida så är det så mycket bättre att få träffa samma patienter varje gång. Jag tänker tillbaka på alla gånger jag suttit framför nya läkare och de stressat letat igenom journalsystemet och frågat mig om saker som inte stämmer. 


Jag nämner också att jag hade önskat att bli erbjuden "samtalsstöd" eftersom jag valt att inte medicinera min bipolaritet. Han skulle kolla upp det också.


Sammanfattningsvis en bra dag med lite extra "krydda". Idag är en dag i vilans och återhämningens tecken. Men kommer gå snabbt att fylla på  "orkkontot igen" 😄.


Kommentera inlägget här: